Obrázky - fotografie s diapositivy na CD nebo DVD - skenování
ceník zde: Zakázkový list skenování
Příklady skenování diapozitivů a fotografii, nejstarší fotografie co jsem zatím dělal byla z r. 1890, nejstarší barevný diapositiv z r. 1937.
Negativy a diapozitivy
Skenování diapozitivů a negativů je převod vašich starých snímků na digitální fotografie uložené na CD nebo DVD.
Skenujeme pouze kinofilm standardně ve formátu JPEG v rozlišení až 600dpi.
Pro běžné negativy a diapositivy však bohatě stačí 300 dpi pro směrný formát obrazu 150 x 100 mm. Obrázek z kinofilmu má pak rozměry cca 1920 x 1080 bodů což odpovídá přibližnš rozlišení 2 Mpix. To je také vhodná velikost pro zobrazení na monitoru počítače nebo televize.
Velikost souboru jednoho diapozitivu je pak od 0,5 do 1,5 MB.
Na jedno CD se takových obrázků běžně vejde 700 a na jedno DVD 4000.
Prach, škrábance a jiné vady předlohy můžeme na přání eliminovat ICE technologií případně ruční retuší.
ICE technologii lze použít jen na barevné negativy, barevné diapozitivy a také na černobíle filmy, které se vyvolávají procesem C-41, jako např. Kodak T400CN, Ilford XP2 apod. Klasické černobílé filmy takto skenovat nelze. Sken prachu a škrábanců je prováděn v infračerveném spektru a pomíjí barviva, kterými je tvořen obraz na barevném filmu. Jinými slovy skener dokáže rozlišit, co ja na filmu proti původní informaci navíc. Vysrážené stříbro na klasickém čb filmu je pro tento druh skenování ale považováno za prach, proto zde ICE technologie nefunguje.
Častý posun barev diapozitivů do červené barvy eliminujeme správným nastavením vyvážení bílé barvy.
Pokud vlastníte negativní filmy, nezoufejte, uděláme z nich při digitalizaci pozitivy.
Na přání lze skenovat též do formátu nekomprimovaného TIFF, velikosti souborů jsou však podstatně větší.
Fotografie
skenujeme standardně ve formátu JPEG v rozlišení až 300 dpi – víc nemá smysl. Prach, škrábance a jiné vady předlohy můžeme na přání eliminovat ICE technologií případně ruční retuší.
před retuší po retuši
Posun barev fotografií a vyblednutí na sluníčku eliminujeme správným nastavením vyvážení bílé barvy a úpravou kontrastu.
před úpravou
po opravě barev a kontrastu
Jiný příklad:
diapositiv před opravou
tentýž diapositiv po odstranění vyfotografovaného prachu a po opravě expozice a kontrastu
tentýž diapositiv po úpravě barev dle pravděpodobné skutečnosti
tentýž diapositiv po zvýraznění detailů
Níže uvádím příklady jak dopadne amatérská digitalizace na levném zařízeni a pro porovnání je přiložen také profesionální výsledek, jak ho obdržíte od nás.
Použil jsem běžné amatérské záběry v původních barvách bez dalších úprav.
Porovnání digitalizace diapositivů
Levný skener Drahý skener
všimněte si vypálených ploch na těle dívky a ztráty barev
Další příklad, levný skener zvyšuje automaticky kontrast, mizí detaily i některé barvy. I když některé levné skenery
mají možnost jednoduchého nastavení, s tímto nic neuděláte, to mám na několika levných skenerech odzkoušené.
Velikost souboru jedné fotografie formátu 10x15cm je průměrně 0,5MB.
Na jedno CD se jich vejde 1400 a na jedno DVD 8600.
Na přání lze skenovat též do formátu nekomprimovaného TIFF, velikosti souborů jsou však podstatně větší.
Potisk CD nebo DVD je proveden jednou z následujících metod
1. LightScribe, tj. obrázky i popis jsou vypáleny laserem přímo na povrch DVD. Výhodou je vysoká odolnost potisku, nevýhodou jen jedna barva - různé odstíny zlatohnědé.
2. Kruhová samolepka, tj. obrázky i popis jsou vytištěny v barvě na papírovou samolepku a ta je nalepena v centrovacím přípravku na DVD. Výhodou je možnost použití všech barev.
3. Potisk přímo na DVD. Lze tisknout pouze na DVD určená k potisku. Výhodou je opět možnost použití všech barev.
Přebal či booklet DVD (vkládá se do krabičky) je tištěn v barvě na tuhý bílý papír.
Na potisk použijeme Vámi zvolenou fotografii a Vámi zvolený text
Příklady potisku jsou v sekci Video na DVD
Nevyvolaný film
Stává se občas, že se na mě obracejí lidé s nevyvolanými filmy. Pro ně je určena tato informace:
Pokud je film ještě v kazetě a tudíž nevyvolaný (jestli je část filmu vidět, je souvislé, bílé, krémové nebo šedé barvy) je třeba ho před digitalizací nechat vyvolat např. ve Foto Škoda v Praze.
Je-li film hodně starý a byl např. skladován v teple a vlhku, může se stát, že po vyvolání na něm nic nebude a nebo jen mlhavě.
Pro zajímavost ale uvádím vlastní zkušenost, Předválečný černobílý film AGFA skladovaný na půdě horské chalupy, tedy v těch nejhorších podmínkách, jsem vyvolal v roce 1984, tedy minimálně po 45 letech. Film měl trochu závoj, ale kopírováním na tvrdé papíry byl výsledek nad míru uspokojivý.